Nadkwasowość żołądka – Zgaga

Nadkwaśność soku żołądkowego, nadkwasota, To nadmiernie wysoka zawartość kwasu solnego w soku żołądkowym, przekraczająca 20 mmol HCl wydzielanego w ciągu 1 godz.

Objaw ten często występuje w chorobie wrzodowej żołądka i dwunastnicy, niekiedy także w nerwicy, a poza tym w początkowym okresie przewlekłego zapalenia żołądka, w ostrym zapaleniu żołądka spowodowanym używaniem nadmiernej ilości salicylanów lub alkoholu, a także u osób nadużywających mocnej herbaty i kawy, palaczy tytoniu oraz u chorych leczonych kortykosterydami (hormony kory nadnerczy).

Objawy: zgaga, bóle w nadbrzuszu. Leczenie: odpowiednia dieta, środki alkalizujące (Malox, Alugastrin), preparaty zmniejszające wydzielanie soku żołądkowego (Ranigast, Famotydyna).

ZGAGA

Zgaga jest jednym z objawów refluksu żołądkowo – jelitowego i występuje na skutek cofania się treści pokarmowej w przewodzie pokarmowym. Zgaga to nie tylko czasowy dyskomfort – jej długotrwałe występowanie może prowadzić do poważnych zmian. Zawarty w treści żołądkowej kwas, powoduje bowiem uszkadzanie śluzówki przełyku, co może przyczynić się do rozwoju stanów zapalnych i owrzodzeń. Dlatego więc warto przestrzegać odpowiedniej diety. Najczęściej na zgagę cierpią osoby z chorobą wrzodową żołądka lub dwunastnicy, kobiety ciężarne, a także osoby noszące zwyczajowo uciskające ubranie.

Przyczyny zgagi:
Zgaga lub nadkwaśność występuje częściej w przypadkach dolegliwości nerek i wątroby.
Pojawia się także wskutek niewłaściwego połączenia pokarmów lub spożywania owoców po zjedzeniu mięsa czy innych ciężko strawnych potraw. Owoce łatwo fermentują (30 minut). Trawienie mięsa trwa kilka godzin. Jeśli zjesz mięso przed owocami, to przejście owoców do jelita cienkiego w celu przetrawienia zostanie zatrzymane. Powoduje to fermentację owoców w żołądku, skutkiem czego jest niestrawność i nadkwaśność.

Odpowiednia dieta może pomóc Ci w zmniejszeniu lub wyeliminowaniu zgagi. Każdy z nas jest inny dlatego też – jak zwykle przy występowaniu jakichkolwiek zaburzeń zdrowotnych –  radzimy Ci dokładne obserwowanie swojego organizmu i sprawdzanie jego reakcji na różne produkty.

  1. Nadmierna masa ciała jest jedną z przyczyn nasilających objawy zgagi, a więc warto zadbać o swoją figurę… 

  2. Regularne spożywanie mniejszych objętościowo posiłków, będzie ulgą dla Twojego organizmu. Pamiętaj jednak, by ostatni posiłek był nie później niż 2-3 godziny przed snem. Dzięki temu zapobiegniesz obciążeniu żołądka.

  3. Spożywanie produktów o dużej zawartości tłuszczu powoduje opóźnienie opróżniania żołądka co nasila dolegliwości związane ze zgagą. Oprócz tłuszczu widocznego (oleje, oliwa z oliwek, masło, margaryny), zwróć także uwagę na produkty zawierające tłuszcz – tłuste mięsa, wędliny, podroby, produkty mleczne o wysokiej zawartości tłuszczu – sery żółte, majonez, żywność typu fast- food, orzechy, wiórki kokosowe, nasiona, pestki oraz słodycze.

  4. Systematyczne doprowadzenie do równowagi kwasowo zasadowej całego organizmu.

  5. Jeśli zgaga występuje rzadko, można zażyć preparat zobojętniający kwas żołądkowy

  6. Produkty smażone zwiększają wydzielanie kwasu solnego w żołądku i nasilają w ten sposób  zgagę. Dlatego też radzimy Ci gotowanie tradycyjne lub na parze, ewentualnie pieczenie – np. w folii oraz duszenie potraw lecz bez wstępnego obsmażania.

  7. Najlepiej pić napoje w dużym rozcieńczeniu: wymieszane pół na pół z wodą soki owocowe i warzywne, słabe napary ziołowe – szczególnie pomocne są rumianek, melisa i dziurawiec. Zrezygnuj z mocnej herbaty, kawy czy alkoholu – produkty te spowalniają opróżnianie żołądka i zwiększają wydzielanie kwasów. Czynniki te są odpowiedzialne za nasilanie objawów zgagi. Ważna jest również temperatura spożywanych napojów i posiłków – ważne jest by spożywane posiłki nie były zbyt gorące ani zbyt zimne, jedynie posiłki o umiarkowanej temperaturze nie podrażniają ścianek przewodu pokarmowego. Polecam pić herbaty ziołowe (np. z żywokostu, lub z wyciśniętego soku z ziemniaków)-łagodzi dolegliwości. Również polecam pić profilaktycznie sok z MONGOSTANU, który poprawia ogólną odporność organizmu (zawiera między innymi sole mineralne, potas, wapń, fosfor, żelazo, witaminy B1, B2, B6, C.)

  8. Tuż po posiłku postaraj się nie wykonywać gwałtownych ruchów. Daj sobie kilka minut relaksu. Duża ruchliwość  – np. silne skłony mogą powodować cofanie się treści pokarmowej.

  9. Z kilku produktów partałoby całkowicie zrezygnować. Są to: mocne buliony, esencjonalne wywary, potrawy marynowane, pikantne, słone, ostre przyprawy (pieprz, musztarda, papryka, chrzan, maggi, kostki bulionowe); zamiast nich do posiłków dodawaj raczej sok z cytryny, natkę pietruszki, koper.

  10. ZREZYGNUJ Z CIERPKICH, BARDZO KWAŚNYCH OWOCÓW-TO POMOŻE

W walce zgagą pomaga także:

  • zrezygnowanie z alkoholu, kawy oraz palenia papierosów.
  • ograniczenie spożywania kwaśnych potraw i napojów (np. coca coli, owoców cytrusowych, octu, kapusty kiszonej).
  • unikanie tłustych potraw i ostrych przypraw.
  • jedzenie kilku mniejszych posiłków i nie najadanie się wieczorem,
  • spanie z głową na poduszce, tak aby górna część ciała znajdowała się nieco wyżej.
  • nie kładzenie się po jedzeniu, lecz pójście na spacer.
  • nie jedzenie na dwie lub trzy godziny przed snem

No votes yet.
Please wait...

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here